Ik ontvang de laatste tijd steeds meer berichten van verzekeraars waarin zij aankondigen meer digitaal te gaan werken. Kort gezegd houdt dit in dat zij geen post meer versturen maar je kan het zelf downloaden. Deze trend zie je trouwens niet alleen bij verzekeraars maar bij nog veel meer bedrijven. Wat mij daarbij altijd opvalt is hoe ze deze boodschap brengen. In bijna alle gevallen is gemak het toverwoord. Dan kunt u het lekker allemaal zelf doen. Geweldig toch!
In mijn beleving is dit motief net zo onzinnig als de term dat Social Media echt sociaal is. Op een gemiddeld feestje met jongeren zit iedereen zwijgzaam naast elkaar 'gezellig' met elkaar te chatten. Of in een restaurant waarbij de tafelgenoten geen woord met elkaar spreken en via een beoordelingsapp aan elkaar laten weten of het eten gesmaakt heeft. Het lijkt wel of met de opkomst van de smartphone een persoonlijk gesprek steeds meer als eng wordt ervaren.
Online gemak voor verzekeraars is in mijn beleving gemak voor maar een partij. En dat is de verzekeraar zelf. Je moet zelf alle gegevens inkloppen, je moet zelf alle stukken printen en uiteindelijk moet je ook zelf nog je schades gaan regelen. En als het risico wat afwijkend is en het past niet in het 'straight thru processing' proces van de maatschappij dan heb je pech. Het lijkt wel of er alleen nog maar procesmanagers werken. Inmiddels moet ik iemand in dienst nemen die iedere dag bij al die verzekeraars de digitale postbus leegt.
Voor consumenten geldt dit uiteraard ook. Zo had ik onlangs een afspraak met een jong stel over hun verzekeringen. Toen zij gingen zitten kwam er uit hun tas een pak papier tevoorschijn van wel een paar centimeter dik. Ze waren nu al twee weken iedere avond aan het kijken en vergelijken op het internet. Het enige dat ze tot nog toe hadden bereikt was nog meer onduidelijkheid en een lege inktcartridge. Na een kopje koffie en een kort gesprek over hun gezinssituatie, hun voorkeur en hun financiële situatie kon ik ze een prima pakket aanbieden. Een pakket dat paste bij al hun wensen en ruim binnen het budget dat ze in gedachte hadden. Al met al was het met drie kwartier geregeld.
Als dat geen gemak is dan weet ik het niet meer!