Een ouder echtpaar komt langs voor de bespreking van hun zorgverzekering. Nadat ze zijn gaan zitten is het eerste wat ze roepen: We moeten de dekking van onze verzekering even bespreken. Ik wil nu niet meer betalen voor kraamzorg dus dat kunnen we wel schrappen.
Mijn antwoord is dan standaard: Dus je vindt eigenlijk dat de kosten van de kraamzorg alleen maar betaald moet worden door vrouwen tussen de 16 en 40. En dan uiteraard alleen maar diegene die een kinderwens hebben.
Je zult begrijpen dat dit uiteraard niet kan. Een simpel rekensommetje leert ons dan dat deze categorie een ca. € 1600 hogere premie per jaar moeten betalen (288 miljoen aan kosten voor de kraamzorg per jaar gedeeld door 180.000 geboortes). Kraamzorg is een onderdeel van de basisverzekering. Kenmerk van de basisverzekering is het solidariteitsbeginsel. Met z’n allen betalen we premie voor die ene onder ons die het nodig heeft.
Maar wat roepen al die reclamespotjes dan steeds de hele tijd: Bij ons betaalt u alleen voor de dingen die u nodig hebt. Bij ons betaalt u niet voor kraamzorg etc.
Waar u dan niet voor betaald is een stukje vergoeding van de wettelijke eigen bijdrage. Het klinkt dus beter dan dat het in werkelijkheid is. Alleen maar betalen voor de zorg die je gebruikt klinkt ook beter dan dat het in werkelijkheid is. Als dit namelijk het geval zou zijn dan zou uiteindelijk iedereen zijn eigen rekeningen betalen.
Ik dacht dat ik na het bovenstaande mijn punt wel had gemaakt maar daar kwam misvatting nummer twee: Ik denk toch dat we het aanvullende pakket niet nodig hebben. Ik heb gekeken naar de dekkingen en dat zijn allemaal aandoeningen waar ik nog nooit last van heb gehad. Ik vraag dan direct of hun huis wel eens is afgebrand. Ze kijken me dan een beetje raar aan en antwoorden gelukkig niet. Ik zeg dan: Dan kunnen we de woonhuisverzekering ook gelijk wel opzeggen, die heb je ook nog nooit gebruikt.
De kern van het verzekeren ligt in het feit dat er sprake moet zijn van een onzeker voorval. Een zorgverzekering is dan ook bedoelt voor de kwade kans dat je iets overkomt en dat dit dan financieel zo min mogelijk problemen oplevert. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de toekomst en niet naar het verleden.
Als adviseur doen in de regel niet klakkeloos wat de klant wil, maar doen wat goed voor hem is. Laat je daarom niet gek maken door het reclamegeweld. Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Laat u liever goed adviseren.