In de bagagekelder op Schiphol hopen koffers en reistassen zich momenteel op. Het bagagesysteem is defect. Duizenden vakantiegangers zitten zonder hun spullen op hun vakantieadres. Luchtvaartmaatschappij KLM heeft externe partijen ingehuurd om de kofferberg weg te werken, zegt een woordvoerder.
Het zal je maar gebeuren. Eindelijk aangekomen op de plaats van bestemming maar zonder spullen. Wat moet je dan. Voor de uiteindelijke nalevering van de bagage is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. Dit zal je dan ook met hen moeten regelen. Je moet je melden bij een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij. Meestal heeft een vliegveld een apart loket voor zoekgeraakte of vermiste bagage. Zorg in ieder geval dat je een (schriftelijke) bevestiging ontvangt van het feit dat de bagage niet is aangekomen.
Heb je een reisverzekering afgesloten met daarin een bagagedekking dan kennen de meeste producten een dekking voor de aanschaf van kleding en toiletartikelen. De hoogte van dit bedrag verschilt per verzekeraar en per product. Het varieert meestal tussen de € 100,- en € 500,- per persoon per reis. De bonnetjes van deze artikelen kunnen dan naderhand bij de verzekeraar worden gedeclareerd. Let wel op. Het betreft de aanschaf van noodzakelijke artikelen. Meestal staat in de voorwaarden ook nog opgenomen dat de kosten redelijk dienen te zijn.
Check voordat je vertrekt hoe hoog deze vergoeding is.