Dit horen we helaas regelmatig. Een klant meldt een schade op bijvoorbeeld zijn inboedel of reisverzekering. De verzekeraar wil graag de aankoopnota hebben. Enerzijds als bewijsstuk dat het beschadigde voorwerp ook daadwerkelijk van jou is, anderzijds om te achterhalen hoe oud het voorwerp is. Het probleem is dan vaak dat klanten het bonnetje niet meer hebben. En zonder bonnetje geen vergoeding.
Dit zijn vervelende situatie. Wij willen de klant graag helpen om zijn schade vergoed te krijgen. De klant die denkt, ik heb nooit wat en nu heb ik een keer schade en nu krijg ik niks. Terwijl wij zeker weten dat er geen sprake is van fraude. Soms kun je met een schadebehandelaar van een verzekeraar nog wel iets als een coulanceuitkering regelen, maar niet altijd.
Schoenendoos
Wat ik zelf tot voor kort altijd deed was de oude vertrouwde schoenendoosmethode. Ieder jaar begon ik met een lege schoenendoos en als ik iets gekocht had zoals kleding of elektronica bewaarde ik de bonnetjes in de doos. Als het jaar om was begon ik met een nieuwe doos. De oude borg ik op in de kast. Deze methode werkt prima maar neemt nogal wat ruimte in beslag. Ook het terugzoeken van een nota is even werk.
Rekening bewaarder app
Tegenwoordig gebruik ik een app op mijn telefoon om de aankoopnota's te bewaren. De Rekening bewaarder app. Je maakt een foto van het bonnetje, geeft een datum en omschrijving mee en klaar is Kees. Geen papieren rompslomp meer, zo teruggezocht en indien nodig kun je hem zo per mail versturen voor bijvoorbeeld een schademelding. Super handig toch?